جابجائی طالبان در شمال و پیامد های ناگوار آن
محمد الله وطندوست محمد الله وطندوست

رییس جمهور افغانستان آقای کرزی اخیراً مدعی شد که نیروهای مخالف دولت افغانستان توسط هلی کوپتر های مشکوک به شمال انتقال داده شده است. او اظهار داشت که از پنج ماه بدینسو در مورد انتقال عناصر مشکوک در شمال اطلاع داشته در مورد می خواهد تحقیقات نموده نتیجه را به اطلاع مردم برساند. از جانبی والی بلخ مدعی است که وزارت داخله و دفاع افغانستان در ولایت بلخ و دیگر ولایات شمال نیروهای مخالف را مسلح نموده علیه حاکمیت محلی تحریک می کند. یکی از وکلای تخار نیز چندی قبل مدعی شد که عناصر مخالف دولت و حتی اعضای القاعده شامل چیچنی ها و گروپ طاهر یولداش توسط هلی کوپتر به شمال شرق انتقال داده شده اند. اخیراً والی فاریاب نیز اظهار داشت که عناصر مشکوک توسط هلی کوپتر در مربوطات ولسوالی اندخوی جابجا شده اند.

تحلیل گران سیاسی نیز موضوع را از دیدگاه های گوناگون مورد بررسی قرارداه بر تایید و عدم تایید اظهارات یاد شده،ابراز نظر نموده اند.از مجموع پروسه می توان به این نتیجه رسید که در شمال کشور توطیه بزرگی در شرف تکوین است که هم قبیله گرایان متعصب و عظمت طلب در حاکمیت را کمک می کند تا جنگ را از جنوب به شمال انتقال دهد و هم امریکا متحدین را به منظور ادامه تسلط شان در کشور و تحقق اهداف استراتژیک یاری رساند.

این امر بر هیچ کس پوشیده نیست که امریکا می خواهد از طریق آسیای میانه،رقیب دیرینه خود روسیه را زمینگیر نموده چین و هند را که به قدرت بزرگ جهانی تبدیل شده اند مهار نماید.بدین منظور بر علاوه حضور در افغانستان نفوذ در کشورهای آسیای میانه و تسلط بر ذخایر عظیم نفت و گاز منطقه از اهداف بعدی این نفت خوار جهانی تلقی شده می تواند.بناً دست داشتن امریکا و متحدین وی مخصوصاً بریتانیا در جابجائی طالبان و القاعده از جنوب به شمال و ایجاد نا مطمین در شمال نمی تواند منتفی باشد.از جانبی دولت مداران کابل که به زور سرنیزه نیروهای بیگانه حکومت می کنند در جابجائی طالبان و ایجاد فضای نا مطمین در شمال هم بقای حاکمیت خود را جستجو می کنند و هم خدمت گذاری صادقانه بر باداران را.

در کشور بلاکشیده ما که از برکت نیروهای خارجی و تسلط حاکمیت بی کفایت،فاسد و مافیائی،مردم از هستی و زنده گی ساقط شده اند،دوام نا امنی و ادامه جنگ،نیروهای اقتدارگرای ضد مردمی را قادر می سازد تا به حاکمیت خود کامه خویش را ادامه داده،اهداف باداران  خود را هرچه بیشتر و خوبتر تامین نمایند.لهذا هم اظهارات رئیس جمهور مبنی بر دست داشتن خارجی ها در جابجائی مخالفان در شمال و هم اظهارات مقامات محلی شمال بر دست داشتن حاکمان مرکز نشین مخصوصاً چهره های قبیله گرای متعصب در ایجاد نا امنی در شمال می تواند درست باشد و هردو جریان هدف واحدی را که همانا بقای حاکمیت مافیائی و تامین منافع خارجیان به قیمت ادامه جنگ و نا امنی و ریختن خون بیشتر افغان ها بر آورده سازد.

باید متذکر شد که تیم تمامیت خواه حاکمیت در کابل بنابر تسلط روحیه قبیله گرای و فاشیستی اختلاف مذهبی منطقوی و قومی را هر روز دامن می زنند و نا امنی در شمال نیز به این هدف خدمت می کند.

در حالیکه دامن زدن به اختلافات قومی،قبیلوی،مذهبی و منطقوی از جانب هرکس و هر گروهی که صورت گیرد به نفع مردم افغانستان نبوده عواقب شوم آن دامن محرکین را نیز فرا میگیرد.اما حاکمان نا عاقبت اندیش و مزدور که جز تامین منافع باداران و بقای خویش به هیچ چیزی دیگر نمی اندیشن و اصلاً از فردا و قضاوت تاریخ باکی ندارند بی مهابا در آلش جنگ روغن می ریزند و هست و بود مردم ما را به این آتش می سوزانند.باید تیم مافیائی قدرت و حامیان خارجی شان از تاریخ کشور بیاموزند که مردم سربلند و آزاده افغانستان در برابر هیچ جبار و ستمگر سر تسلیم فرود نیآورده بی عدالتی،ستم و تجاوز را بی جواب نگذاشته اند.مردم دیر یا زود بساط ظلم تبعیض و تعصب مزدوران بی مقدار امروزی را نیز برخواهند چید و با اتحاد و وحدت،نظام مردمی و دلخواه خود را برقرار نموده صلح،امنیت و مصونیت توام با عدالت و حقوق برابر شهروندی را در کشور پر افتخار خویش تامین خواهند نمود.

مردم از نیروهای ترقی خواه،عدالت پسند و صلح خواه مصرانه می خواهند تا صفوف خود را فشرده سازند و در برابر حاکمیت مافیائی و نقشه های شیطانی آن در بسیج توده های میلیونی نقش تاریخی خود را ایفا نمایند.اگر این نیروها بخود نیآیند و به خواست تاریخ لبیک نگویند مردم راه خود را خود بر میگزینند و تاریخ بی درنگ و بی وقفه به پیش می رود و منتظر هیچ نیروی باقی نمی ماند.


November 1st, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات